Je eerste muziekles - als docent dan ;-) - Music. Talent. Match.

Je eerste muziekles - als docent dan ;-)


Geplaatst door: Marcoen V.

Voor alles is een eerste keer. Lopen, praten, fietsen… Misschien kun je je allereerste optreden nog herinneren. Super spannend! Maar voordat het zover was, had je al de nodige uren muziekles achter de rug. Misschien kreeg je zelf wel zangles of gitaarles op een muziekschool. Of had je de luxe van een viooldocent die bij jou aan huis kwam. Anyway, voor jou was zo’n eerste muziekles waarschijnlijk een spannende of uitdagende bijeenkomst. Je wist misschien niet wat je kon verwachten. Hoe zou je docent zijn, of hoe gaat zo’n les?

Voor docent net zo spannend

Maar zo’n eerste muziekles is voor de docent waarschijnlijk net zo spannend als voor de leerling! Tijdens de vakopleiding van het conservatorium krijg je allerlei didactische vakken. Vaak moeten conservatoriumstudenten ook stagelopen bij een muziekschool. Dan kun je vast wennen aan het idee van een lespraktijk. Tóch is het anders wanneer je als docent voor het eerst zelf een les moet invullen. Lesplan, korte- en langetermijnplanningen, leercurves... het zijn allemaal dingen die de docent daarbij helpen.

Alleen de eerste indruk telt

Als de leerling binnenkomt (of de docent, als die aan huis lesgeeft) is vaak meteen duidelijk of er een klik is. Dat zie je ook bij sollicitaties. Vaak zie je binnen 10 seconden al of iemand geschikt (vriendelijk, zelfverzekerd etc.) is. Zo is dat ook bij muzieklessen. Het is belangrijk dat de docent de leerling op zijn of haar gemak stelt. Het is fijn als de docent zich openstelt en vertrouwen uitstraalt naar de leerling. ‘Het komt wel goed, ik ga het je leren’. De docent is tenslotte degene met de meeste kennis.

Wat ga je doen tijdens een les?

Een eerste les kan natuurlijk ook spannend zijn voor de docent zelf: wat ga ik in hemelsnaam met de leerling doen?! Dat hangt vaak af van de leeftijd, het niveau en de achtergrond van de leerling.
Van spelletjes met of aan het instrument (hoeveel snaren heeft de harp) tot een cognitieve training (is een piano een toets-, slag- of snaarinstrument?). Zeker bij percussie zoals drums, vibrafoon, of marimba, is een motorische training altijd goed om te doen (draai in de lucht met je linkerhand een cirkel en met je rechterhand een vierkant). Of een luisteroefening (voor- en naspelen) om het gehoor en de aanleg van een leerling te testen.  

In volgende blogs zullen meer tips en oefeningen worden besproken. Als docent is het in ieder geval goed om je niet te laten verrassen tijdens zo’n eerste les en goed na te denken over wat je met je leerling kunt doen. Zo is zo’n eerste les (ondanks dat een beetje mag) waarschijnlijk alleen voor de leerling echt spannend. Voor jou als docent is het de uitdaging om alles zo goed mogelijk te laten verlopen!

Ga terug