5 Tips voor docenten - Music. Talent. Match.

5 Tips voor docenten


Geplaatst door: Marcoen V.

Vind jij lesgeven ook spannend? Ook niet een klein beetje? Deze 5 tips in deze blog helpen jou misschien een beetje op weg met jouw lessen.

1. Heb geduld

Geduld is misschien de belangrijkste tip die we mee kunnen geven. Sommige kinderen doen er eenmaal wat langer over om dingen te leren. Denk aan noten lezen, dat vinden sommige kinderen heel moeilijk en dan wil het kwartje alsmaar niet vallen. Dan kan het wel een half jaar duren voordat ze snappen wat een C is. Of ze weten niet hoe ze hun handen moeten houden bij het gitaar of klarinet spelen. Daar moet je als docent in je lessen rekening mee houden. Het kan dan knap lastig zijn om niet ongeduldig of boos te worden. Jij kon dat misschien al in 3 weken, maar jij had misschien meer aanleg en ging het allemaal wat sneller. In dat opzicht kun je je leerling niet vergelijken met jou als docent. Het is aan jou om geduldig te zijn en de leerling de kans te geven zich te ontwikkelen.


2. Lessen afstemmen op leerling

De ene leerling vindt popmuziek leuk en wil graag liedjes van Adele, Justin Bieber of Michael Jackson spelen, de andere leerling vindt klassieke muziek leuk en wil Mozart of Chopin spelen. Of het zelf bedenken van liedjes in combinatie met zingen, dat vinden leerlingen vaak ook leuk om te doen. Als docent is het belangrijk dat je inspeelt op de behoefte van de leerling.

Wat wil de leerling graag? Natuurlijk is het essentieel dat de leerling de basistechnieken leert, maar daarna moet je de leerling misschien toch wat vrijer laten. Het hoeft niet per se volgens de boekjes. Sommige docenten schrijven zelf liedjes voor hun leerlingen. Dat zijn dan vaak vergemakkelijkte bewerkingen van popliedjes.

Het hangt helemaal van de leerling af. Luister dus vooral naar de wensen van de leerling. Dan kun je er echt voor zorgen dat leerlingen het leuk vinden bij jou en niet weggaan.


3. Speel voor

Leerlingen die nog maar net les hebben weten nog niet hoe liedjes klinken. Het is vaak makkelijker voor ze om het te leren als ze het een keer hebben gehoord. Ergens in hun brein wordt het dan al opgeslagen. Dat maakt het oefenen thuis vaak iets makkelijker.

4. Doe spelletjes

Als je als docent alleen maar theorie of liedjes uit het boekje voorschotelt aan de leerling wordt het al gauw een beetje saai. Ook dat ligt aan de leerling, maar als je al wat drukkere leerlingen hebt vervelen ze zich snel. Doe daarom leuke spelletjes met je instrument.
Tijdens de pianoles kun je ze bijvoorbeeld vragen om een soort estafette te doen. Ze gaan op een klein afstandje staan van de piano, jij vraagt om een noot, je zegt “Klaar…? Ja!” De leerling rent naar de piano om de toets in te drukken en weer terug. Voor een wedstrijdje zijn leerlingen altijd wel te porren ;-)
Of je gaat dieren of natuur imiteren op het instrument. Op deze manier krijgen ze ook wat abstracter inzicht.
Voor- en naspelen vinden leerlingen ook vaak leuk.


5. Wees lekker jezelf

Bovenal is het van belang dat je lekker jezelf kunt zijn. Als jij je op je gemak voelt, dan voelt de leerling zich ook op zijn of haar gemak! De leerling is degene die nog niks weet en onzeker is. Jij als docent moet daarboven staan zodat je de leerling op zijn of haar gemak kunt stellen en onzekerheid weg kunt nemen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips. In de volgende blogs worden nog meer tips gegeven dus houd de blogpagina in de gaten!

Ga terug