Blog - Music. Talent. Match.

Alle artikelen


De Piano Vlog #7: "Havana" - Camila Cabello

Geplaatst door: Marcoen V.
De Piano Vlog #7: "Havana" van Camila Cabello In deze nieuwe vlog leert Marcoen jou "Havana" van Camila Cabello op de piano. Hij zal je de akkoorden leren van een stukje van dit liedje en ook de melodie. Pas het toe en oefen het, je pianodocent valt gegarandeerd van zijn of haar stoel! ;) Of heb je nog geen pianoles? Laat je dan vooral inspireren! Bekijk meer video's

Word muziekdocent!

Geplaatst door: Marcoen V.
Wil je graag als muziekdocent je lespraktijk opstarten of uitbreiden? Dan hebben we voor jou de oplossing! Bij Music. Talent. Match. is je administratie van jouw lespraktijk op orde met een handig kalender- en (uit)betaalsysteem. Nooit meer een overvolle agenda bijhouden en je hoeft ook geen namen van leerlingen meer te onthouden! Het platform Music. Talent. Match. voor muziekles biedt jou de gelegenheid om muziekles te geven. Bovendien doen wij alle marketing voor je.Kijk gerust verder op de website! Over Music. Talent. Match.Music. Talent. Match. is hét platform waar muziekdocenten en leerlingen elkaar kunnen vinden. Zo zorgen we voor meer muziek in Nederland. Iedereen kan zich aanmelden, voor ieder muziekinstrument. Zowel conservatoriumstudenten of afgestudeerden als docenten die niet aan het conservatorium hebben gestudeerd. Waarom? Wij zijn van mening dat ook niet conservatoriumstudenten zeer goed les kunnen geven. Zij hebben vaak ook veel ervaring in het lesgeven. We werken bovendien écht samen met de docenten, zodat we samen tot een zeer goede kwaliteit van muzieklessen komen. We hebben daarnaast een veilig en gemakkelijk reserverings- en betalingssysteem en zorgen voor de administratieve rompslomp en alle marketing activiteiten. Registreren

De Piano Vlog: Lost but won - Hans Zimmer

Geplaatst door: Marcoen V.
Filmmuziek! We spelen vandaag  een stukje uit het nummer "Lost but won" van Hans Zimmer.  Bekijk meer video's

Hoe werkt een piano?

Geplaatst door: Marcoen V.
De piano is een veelzijdig instrument. Wist je dat het een slag-, toets-, én snaarinstrument tegelijk is? Door de toetsen te bespelen wordt een mechanisme in werking gesteld. De pianist gebruikt soms ook de pedalen. De toetsen van een piano zijn aanslaggevoelig, wat wil zeggen dat de pianist zelf het volume van het geluid én het soort toon zelf kan bepalen. Wanneer je een toets krachtig aanslaat klinkt het luider. Hoe werkt dit precies en hoe zit een piano in elkaar? We leggen het hieronder uit.  Gietijzeren frame De piano heeft een 'frame' dat gemaakt is van gietijzer. Het is gemaakt van gietijzer omdat het makkelijk te verwerken is en het is bovendien niet zo gevoelig voor warmte en kou. Soms wordt het gietijzeren frame ook wel 'pantserraam' genoemd. Wat de functie van het frame is lees je verder hieronder.  Snaren  Hoewel er 88 toetsen op een piano zitten, zitten er meer snaren in de piano. Een piano heeft doorgaans 230 snaren! Dit is omdat de snaren van hoge tonen drie snaren hebben en sommige lage tonen hebben twee snaren. De hele lage tonen hebben slechts één snaar. De snaren zitten bevestigd in het frame van de piano. Het frame zorgt ervoor dat de snaren goed gespannen zijn.Hoe langer de snaren hoe lager de toon, hoe korter de snaren hoe hoger de toon.  Om langere bassnaren te kunnen realiseren in de piano zijn de bassnaren kruislings over de snaren voor de hogere tonen gespannen. Je hebt ook rechtsnarige piano's, maar dat zijn vaak oudere piano's. Er is dan nog een verschil tussen een staande piano en een vleugel. Bij een piano staan de snaren rechtop, bij een vleugel liggen de snaren.  Op de afbeelding rechts zie je een vleugel. Hier zie je dat de snaren liggen en als je goed kijkt zie je dat de bassnaren schuin over de kortere snaren liggen. De snaren worden strak gehouden door stempennen in het stemblok. Niet alleen het frame zorgt dus voor de juiste spanning. Een piano ontstemt doordat de snaren hun spanning verliezen. We zeggen vaak dat de piano vals is als deze ontstemd raakt. Als je dan aan de stempennen draait komen de snaren weer in de oorspronkelijke staat. Dit moet een professionele pianostemmer doen die daarvoor is opgeleid.  Hamers De hamers in een piano bestaan uit een houten stokje met daarop een kop, ofwel een hamerkop. De hamerkop is bedekt met vilt en is met lijm bevestigd. Het vilt is heel belangrijk voor de klank van een piano. Als je het vilt hebt geschuurd wordt de klank luider, maar kan soms ook juist minder luid worden. Soms wordt er een zogenaamde 'intoneernaald' gebruikt. Er wordt dan een gaatje in het vilt geprikt en dan wordt de klank minder scherp.Je hebt ook een demper. De demper is bedekt met vilt en zorgt ervoor dat de snaar niet trilt als er geen toets wordt ingedrukt.  Wat gebeurt er nou als je een toets indrukt? Wanneer je een toets indrukt slaat een hamer tegen de snaar. Iedere toets heeft een eigen hamer die tegen de desbetreffende snaren slaat. Doordat een hamer tegen snaren slaat ontstaat er een trilling van de snaren en maken dus geluid. Gelijktijdig gaan dus de dempers van de snaren, anders kan de snaar niet trillen. De trilling van de snaren wordt door middel van twee kammen (één voor de hogere tonen ofwel diskant, één voor de lagere tonen ofwel baskant) overgebracht naar de zangbodem van de piano. De zangbodem versterkt de trilling van de snaren en daardoor ontstaat er geluid. Wanneer je de toets loslaat komt de demper weer op de snaar terecht en stopt de snaar met trillen. De klankkast en zangbodem geeft iedere piano haar eigen unieke geluid en helpt het geluid te versterken. Hoe groter de klankkast, hoe luider de klank. Uit een vleugel (dus geen staande piano) komt dus doorgaans meer geluid dan een staande piano.  Pedalen Een piano heeft normaal gesproken twee of drie pedalen die je met je voeten kunt bedienen. Het rechter pedaal wordt het meeste gebruikt en wordt ook wel 'sustaining pedal' genoemd. Het haalt de dempers van de snaren als je toetsen indrukt en zorgt ervoor dat tonen doorklinken terwijl je de toetsen loslaat. Het linker pedaal zorgt ervoor dat de hamers verschuiven zodat de klank zachter wordt. De hamers van de piano verschuiven dichter naar de snaren of een beetje naar opzij.Hieronder zie je een afbeelding van een staande piano waarop de onderdelen staan aangegeven.

Eenvoudige akkoordschema's voor beginnende gitaristen

Geplaatst door: Marcoen V.
Als je gitaarles hebt leer je vaak akkoorden. Wat zijn akkoorden eigenlijk? Een akkoord is een harmonie van tonen die je op een muziekinstrument speelt. Deze speel je dan vaak tegelijk en zijn meestal 3 tonen, maar kunnen er ook meer zijn maar dat leer je vaak pas in een later stadium van de gitaarles. Hoe doe je dat? Op de gitaar zet je met de linkerhand (als je rechshandig bent) de juiste vingers op de juiste positie op de hals van de gitaar, en met de rechterhand sla je de snaren in één beweging met je duim of vinger. In deze blog worden een paar tips gegeven die je vast kunt uitproberen op je gitaar ter voorbereiding van je (eerste?) gitaarles. Open positie gitaarakkoorden Je hebt ook de zogenaamde ‘open positie akkoorden of ‘open akkoorden’. Dit zijn vaak een van de eerste akkoorden die je leert. Welke akkoorden dat zijn hangt af van de gitaardocent, maar deze akkoorden zijn de meest voorkomende akkoorden in het begin. Meestal leer je akkoorden die samen een basis vormen voor akkoordprogressies. Akkoordprogressies zijn opeenvolgingen van akkoorden. Het is dus goed om vast wat kennis op te doen zodat je weet waarom bepaalde akkoorden volgen op een ander akkoord. We beginnen met akkoorden in C en G majeur. Daarna zullen we je een paar veelgebruikte akkoordprogressies meegeven en variaties. Ook zullen we je uitleggen hoe je met die akkoorden kunt schuiven en je eigen muziek kunt schrijven voor de gitaar. Open positie akkoorden zijn akkoorden waarvoor je voornamelijk de open snaren en de eerste drie ‘frets’ van de gitaar nodig hebt. Een fret is een metalen stripje dat zich op de hals van een gitaar bevindt. Meestal zijn ze van een nikkel-, koper- en zinkhoudende legering gemaakt maar soms ook van roestvrijstaal. Zoals aangegeven, de open positie akkoorden zijn vaak de eerste akkoorden die beginnende gitaristen leren in de gitaarles. De open positie akkoorden kunnen geschikt zijn voor de toonsoorten C en G majeur. Hoe krijg ik geluid uit de gitaar? Voordat we verder gaan naar de echte progressies, willen we eerst even stilstaan bij hoe je het beste geluid krijgt uit de gitaar. Als je de hals van de gitaar vasthoudt, is het belangrijk dat je de gitaar vasthoudt zoals je ook een tennisbal vasthoudt. Je drukt de snaren in met je vingertoppen zonder je vingerkootje te buigen. Plaats je vinger op de plaats waar de zwarte bolletjes staan aangegeven met de vingers die er staan aangegeven (wijsvinger: 1, middelvinger: 2, ringvinger: 3, pink: 4). Het is normaal dat je soms minder wat geluid geluid krijgt uit sommige snaren. Oefening baart kunst, dus heb geduld. Wanneer je het langer doet zul je merken dat het steeds beter gaat. Daarna kun je eens verder kijken naar de volgende akkoorden. Akkoordprogressies De bedoeling van deze blog is om uit te leggen hoe de progressies zijn opgebouwd en wat de functies zijn binnen een bepaalde toonsoort, maar het is van belang dat je steeds weer probeert terug te kijken naar wat er aan het begin van de blog is geschreven.Hieronder geven we je een paar basis akkoordprogressies die je eens kunt spelen en misschien kom je wel met eigen variaties. Zo ben je optimaal voorbereid op je gitaarles. Je gitaardocent zal het alleen maar leuk vinden.1. C - Am - Dm - G 2. G - Em - Am - D 3. C - G - Am - F 4. G - D - Em - C Al deze akkoordprogressies zul je vast en zeker vaker hebben gehoord. Dat komt omdat ze vaak worden gebruikt in duizenden liedjes, zoals bij Adele, Maroon 5 en Justin Bieber. Je kunt dus heel veel kunt doen met dit soort akkoordschema’s. Als je deze akkoorden combineert met een melodie, ritme, vorm, dan kun je er eindeloos mee variëren! Leer nu gitaarspelen!