Blog - Music. Talent. Match.

Alle artikelen


Hoe leer je een kind noten lezen?

Geplaatst door: Sharon N.
Als je kind voor de eerste keer op muziekles komt, ga je waarschijnlijk wat spelletjes doen op het instrument en misschien ook wat klanken uitproberen. Misschien ga je samen zingen of ritmes klappen. Noten leren lezen is voor een eerste les voor beginners wel iets te hoog gegrepen en komt vaak pas in een latere les aan bod. Maar als het dan eenmaal zo ver is, hoe leer je een kind dan noten lezen? Heb je dan ook geen flauw idee hoe je dat kunt aanpakken of ben je op zoek naar wat tips? Lees dan snel verder! 1. De basis symbolen van muzieknoten en muzieknotatie Muziek bestaat uit heel veel verschillende symbolen, waarvan de belangrijkste symbolen de sleutel, notenbalk en de noten zelf zijn. Dit zijn al hele fundamentele componenten om noten te leren lezen. Zorg er eerst voor dat een kind vertrouwd raakt met deze symbolen. Laat ze bijvoorbeeld de noten, viool- of bassleutel natekenen.  2. De viool- en bassleutel Als ze de sleutels kunnen tekenen kun je je leerling uitleggen dat er op iedere lijn en tussen de lijnen noten zitten. Met de vioolsleutel ofwel G-sleutel kun je uitleggen dat de sleutel ooit is begonnen met een bolletje op een lijntje maar dat het bolletje er van af is gevallen. Dat lijntje waar het bolletje op zou hebben gestaan, dát is de lijntje van  de G.De bassleutel ofwel F-sleutel heeft twee puntjes. Tussen die twee puntjes zit een lijn, en op die lijn zit de F. Heel simpel toch? Vanuit daar leer je je leerling de volgende noten op en tussen de lijntjes. Wel handig is als je leerling het alfabet kent ;-)  3. Kaartspelletjes met noten  Als ze bovenstaand verhaal een beetje snappen kun je notenspelletjes gaan doen. Kinderen vinden het leuk om spelletjes te doen dus je kunt een kaartspelletje spelen. Koop een aantal lege kaartjes. Maak op deze kaartjes notenbalken met een noot erin en laat je leerling deze noot benoemen. In muziekwinkels kun je deze kaartjes vaak kant en klaar kopen.  4. Andere spelletjes en oefeningen met noten Er zijn natuurlijk heel veel andere spelletjes en oefeningen om je leerling noten te leren lezen! Een hele simpele oefening is een muziekstukje met gekleurde noten. Vraag je leerling om de juiste notennamen in de gekleurde bolletjes/noten te zetten. Kinderen vinden het altijd leuk om met kleuren te werken. Een ander idee is dat je je leerling een muziekstukje laat zien en neem wat M&M's erbij. Vraag je leerling om iedere M&M op de goede noot te leggen.  Aan het eind mogen ze alle M&M's opeten. Tenslotte kun je twee notenbalken (viool- en bassleutel) in het groot uitprinten waar je leerling losse (gekleurde) letters op kan leggen.  5. Meezingen van notennamen Laat je leerling bij ieder stukje die hij of zij oefent de notennamen onder de noten schrijven. Tijdens het oefenen is het belangrijk dat je leerling de notennamen mee gaat zingen. Op die manier raken ze nog meer vertrouwd met de noten en worden ze zich bewust van wat ze aan het doen zijn. 6. Zelf noten op laten schrijven Als je leerling het noten lezen een beetje onder de knie heeft kun je je leerling zelf noten op laten schrijven. Op den duur kun je hem of haar ook kleine stukjes laten schrijven. Begin dan klein vanuit (centrale) C - C en breid dat dan later uit.  Je ziet, talloze ideeën om je leerling noten te leren lezen! We hopen dat je hiermee een beetje inspiratie op hebt kunnen doen om jouw beginnende leerlingen noten te leren lezen. 

De 5 beste Sinterklaasliedjes

Geplaatst door: Sharon N.
Het is weer bijna 5 december, de dag waarop we met z'n allen weer Sinterklaasliedjes mogen zingen! Ken jij ze eigenlijk allemaal of betrap je jezelf erop dat je niet alles met jouw zoon of dochter mee kunt zingen? Er zijn ook zo veel Sinterklaasliedjes, te veel om te onthouden. Wel handig om te onthouden want wie weet wat er gebeurt als je dat niet kunt... Als je er een paar mee wilt kunnen zingen, dan de leukste! We zetten ze hieronder voor je op een rijtje! Niet mee eens? Laat ons vooral weten wat je ervan vindt! 1. Zie ginds komt de Stoomboot  Als Sinterklaas in het land aankomt is dit een van de eerste liedjes waar de meeste mensen aan denken. Wij in ieder geval wel! Daarom staat deze voor ons zeker weten op nummer 1. Hoe het komt dat dit zo'n leuk Sinterklaasliedje is? Wij denken dat het komt door de fijne 3/4 maat, waardoor het een beetje een dansachtig karakter krijgt. 2. Sinterklaas Kapoentje "Sinterklaas Kapoentje, gooi wat in mijn schoentje!" Wat je misschien nog niet wist is dat een 'kapoen' eigenlijk een gecastreerde haan is... Het werd ook ooit gebruikt als scheldwoord, maar op een of andere manier zijn we Sinterklaas ook 'kapoentje' gaan noemen. Dat zou kunnen komen doordat in Rotterdam een (rood met witte stippen) lieveheersbeestje ook 'kapoentje' wordt genoemd. En de Sint is natuurlijk ook rood (met een witte baard)! Dank u Sinterklaasje! 3. Zie de maan schijnt Dit Sinterklaasliedje staat bekend om de zin "makkers staakt uw wild geraas". Dit zeg je vaak tegen iemand die iets rustiger aan mag doen. Zou Sinterklaas ook iets rustiger aan mogen doen dan? 4. Oh, kom maar eens kijken "...wat ik in mijn schoehoentje vind..."  Een beetje gekke tekst met cadeautjes die iemand meer krijgt. De 'kaatseballen' ook niet te vergeten, niet echt van deze tijd maar des te meer geschikt liedje om aan te passen naar deze tijd. Er zijn dus ook veel nieuwe versies van dit Sinterklaasliedje. 5. Sinterklaasje, kom maar binnen Dit liedje is ook al een goed voorbeeld van hoe de Sinterklaastraditie soms wordt aangepast. Veel mensen vinden de cabaretversie van Paul van Vliet als 'Majoor Kees' ook fantastisch. Deze haalde in 1979 zelfs de Top 40!

Voordelen van muziekles voor kinderen

Geplaatst door: Marcoen V.
Het is vaak een ‘hot item’ geweest in de media: muziek en de ontwikkeling van kinderen. Het leren bespelen van een instrument kan niet alleen muzikale skills aanleren, maar het kan ook wiskundige, motorische en sociale vaardigheden ontwikkelen. Of kinderen leren het beter begrijpen. Daarnaast stimuleert muziekles discipline, geduld, verhoogt het het zelfvertrouwen en kinderen ontdekken andere culturen. 1. Muziekles en wiskunde Muziek en wiskunde zijn sterk met elkaar verbonden. Kinderen leren ritmes en patronen herkennen in de muziek. Het herkennen van patronen is belangrijk om wiskunde te begrijpen. Door muziek en muziekles leren kinderen ook liedjes onthouden en trainen daarmee hun kortetermijngeheugen. Later komt ook het langetermijngeheugen aan bod. 2. Muziekles en motorische vaardigheden Het bespelen van een instrument helpt kinderen bij de ontwikkeling van motorische vaardigheden. Denk hieraan aan bepaalde bewegingen, zoals met je handen, armen of voeten. Vaak zijn het ook bij instrumenten ook kleine bewegingen en krijgen ze een goede fijne motoriek. Als kinderen piano gaan spelen leren kinderen ook hun linker- en rechterhand goed onafhankelijk van elkaar te bewegen. 3. Muziekles en sociale vaardigheden Muziek is communicatie. Het klinkt cliché, maar kinderen ontwikkelen door muziekles sociale vaardigheden. Kinderen kunnen met andere kinderen samen gaan spelen. Ze leren zich dan aan elkaar aanpassen. Stel dat een ander kind te hard speelt of te snel gaat, moeten ze zich aan elkaar aanpassen. Luisteren naar elkaar en respect tonen voor elkaar zijn twee belangrijke elementen in het samenspelen. 4. Muziekles en discipline Het leren bespelen van een instrument kost tijd. Daar heb je vaak een aantal muzieklessen voor nodig en een kind zal zelf ook moeten oefenen thuis. Het oefenen vereist discipline. Sommige kinderen vinden de beginfase iets minder leuk omdat ze dan nog niks kunnen, en omdat het dan nog alleen maar gaat over hoe je een viool moet vasthouden. Dan zal een kind toch even door moeten zetten, want als hij of zij eenmaal noten kan lezen en iets kan spelen wordt het veel leuker. Daarnaast ontwikkelt een kind concentratievermogen door het oefenen. 5. Muziekles en zelfvertrouwen Tijdens de muziekles kan het zijn dat kinderen negatieve kritiek krijgen. Ze hebben niet goed geoefend, maken teveel foutjes of het idee is nog niet helemaal goed. Kinderen leren op die manier dit soort kritiek te accepteren of om te zetten in een positieve verandering. Dit helpt bij het zelfvertrouwen van kinderen. Als kinderen met anderen samenspelen zien ze dat ze niet de enige zijn en dat niemand perfect is. 6.. Muziekles en cultuur Als kinderen muziekles krijgen en een instrument leren bespelen leren ze wat voor rol muziek speelt in bepaalde culturen. Zo heb je de bongo, die speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol in Afrikaanse, maar ook Cubaanse muziekstijlen. Voor piano is er ook heel veel repertoire geschreven en de piano wordt ook in heel veel verschillende muziekstijlen gebruikt. Wanneer kinderen hier al jong mee beginnen, dus op jonge leeftijd muziekles krijgen, leren ze open te staan voor verschillende culturen.

Vlog: Workshop Componeren

Geplaatst door: Marcoen V.
Workshop componeren Vandaag zijn we bij een compositie workshop in Culemborg, een workshops voor beginnende componisten! Wij mochten ook een stukje componeren voor piano, dus dat hebben we gedaan. Je hoort het in deze vlog! We zijn benieuwd wat je ervan vindt, dus laat het hieronder weten. Dit is nog maar het eerste deel! In juni is het vervolg van de compositie workshop, dus wordt vervolgd!

De Piano Vlog #7: "Havana" - Camila Cabello

Geplaatst door: Marcoen V.
De Piano Vlog #7: "Havana" van Camila Cabello In deze nieuwe vlog leert Marcoen jou "Havana" van Camila Cabello op de piano. Hij zal je de akkoorden leren van een stukje van dit liedje en ook de melodie. Pas het toe en oefen het, je pianodocent valt gegarandeerd van zijn of haar stoel! ;) Of heb je nog geen pianoles? Laat je dan vooral inspireren! Bekijk meer video's

Word muziekdocent!

Geplaatst door: Marcoen V.
Wil je graag als muziekdocent je lespraktijk opstarten of uitbreiden? Dan hebben we voor jou de oplossing! Bij Music. Talent. Match. is je administratie van jouw lespraktijk op orde met een handig kalender- en (uit)betaalsysteem. Nooit meer een overvolle agenda bijhouden en je hoeft ook geen namen van leerlingen meer te onthouden! Het platform Music. Talent. Match. voor muziekles biedt jou de gelegenheid om muziekles te geven. Bovendien doen wij alle marketing voor je.Kijk gerust verder op de website! Over Music. Talent. Match.Music. Talent. Match. is hét platform waar muziekdocenten en leerlingen elkaar kunnen vinden. Zo zorgen we voor meer muziek in Nederland. Iedereen kan zich aanmelden, voor ieder muziekinstrument. Zowel conservatoriumstudenten of afgestudeerden als docenten die niet aan het conservatorium hebben gestudeerd. Waarom? Wij zijn van mening dat ook niet conservatoriumstudenten zeer goed les kunnen geven. Zij hebben vaak ook veel ervaring in het lesgeven. We werken bovendien écht samen met de docenten, zodat we samen tot een zeer goede kwaliteit van muzieklessen komen. We hebben daarnaast een veilig en gemakkelijk reserverings- en betalingssysteem en zorgen voor de administratieve rompslomp en alle marketing activiteiten. Registreren

De Piano Vlog: Lost but won - Hans Zimmer

Geplaatst door: Marcoen V.
Filmmuziek! We spelen vandaag  een stukje uit het nummer "Lost but won" van Hans Zimmer.  Bekijk meer video's

Hoe werkt een piano?

Geplaatst door: Marcoen V.
De piano is een veelzijdig instrument. Wist je dat het een slag-, toets-, én snaarinstrument tegelijk is? Door de toetsen te bespelen wordt een mechanisme in werking gesteld. De pianist gebruikt soms ook de pedalen. De toetsen van een piano zijn aanslaggevoelig, wat wil zeggen dat de pianist zelf het volume van het geluid én het soort toon zelf kan bepalen. Wanneer je een toets krachtig aanslaat klinkt het luider. Hoe werkt dit precies en hoe zit een piano in elkaar? We leggen het hieronder uit.  Gietijzeren frame De piano heeft een 'frame' dat gemaakt is van gietijzer. Het is gemaakt van gietijzer omdat het makkelijk te verwerken is en het is bovendien niet zo gevoelig voor warmte en kou. Soms wordt het gietijzeren frame ook wel 'pantserraam' genoemd. Wat de functie van het frame is lees je verder hieronder.  Snaren  Hoewel er 88 toetsen op een piano zitten, zitten er meer snaren in de piano. Een piano heeft doorgaans 230 snaren! Dit is omdat de snaren van hoge tonen drie snaren hebben en sommige lage tonen hebben twee snaren. De hele lage tonen hebben slechts één snaar. De snaren zitten bevestigd in het frame van de piano. Het frame zorgt ervoor dat de snaren goed gespannen zijn.Hoe langer de snaren hoe lager de toon, hoe korter de snaren hoe hoger de toon.  Om langere bassnaren te kunnen realiseren in de piano zijn de bassnaren kruislings over de snaren voor de hogere tonen gespannen. Je hebt ook rechtsnarige piano's, maar dat zijn vaak oudere piano's. Er is dan nog een verschil tussen een staande piano en een vleugel. Bij een piano staan de snaren rechtop, bij een vleugel liggen de snaren.  Op de afbeelding rechts zie je een vleugel. Hier zie je dat de snaren liggen en als je goed kijkt zie je dat de bassnaren schuin over de kortere snaren liggen. De snaren worden strak gehouden door stempennen in het stemblok. Niet alleen het frame zorgt dus voor de juiste spanning. Een piano ontstemt doordat de snaren hun spanning verliezen. We zeggen vaak dat de piano vals is als deze ontstemd raakt. Als je dan aan de stempennen draait komen de snaren weer in de oorspronkelijke staat. Dit moet een professionele pianostemmer doen die daarvoor is opgeleid.  Hamers De hamers in een piano bestaan uit een houten stokje met daarop een kop, ofwel een hamerkop. De hamerkop is bedekt met vilt en is met lijm bevestigd. Het vilt is heel belangrijk voor de klank van een piano. Als je het vilt hebt geschuurd wordt de klank luider, maar kan soms ook juist minder luid worden. Soms wordt er een zogenaamde 'intoneernaald' gebruikt. Er wordt dan een gaatje in het vilt geprikt en dan wordt de klank minder scherp.Je hebt ook een demper. De demper is bedekt met vilt en zorgt ervoor dat de snaar niet trilt als er geen toets wordt ingedrukt.  Wat gebeurt er nou als je een toets indrukt? Wanneer je een toets indrukt slaat een hamer tegen de snaar. Iedere toets heeft een eigen hamer die tegen de desbetreffende snaren slaat. Doordat een hamer tegen snaren slaat ontstaat er een trilling van de snaren en maken dus geluid. Gelijktijdig gaan dus de dempers van de snaren, anders kan de snaar niet trillen. De trilling van de snaren wordt door middel van twee kammen (één voor de hogere tonen ofwel diskant, één voor de lagere tonen ofwel baskant) overgebracht naar de zangbodem van de piano. De zangbodem versterkt de trilling van de snaren en daardoor ontstaat er geluid. Wanneer je de toets loslaat komt de demper weer op de snaar terecht en stopt de snaar met trillen. De klankkast en zangbodem geeft iedere piano haar eigen unieke geluid en helpt het geluid te versterken. Hoe groter de klankkast, hoe luider de klank. Uit een vleugel (dus geen staande piano) komt dus doorgaans meer geluid dan een staande piano.  Pedalen Een piano heeft normaal gesproken twee of drie pedalen die je met je voeten kunt bedienen. Het rechter pedaal wordt het meeste gebruikt en wordt ook wel 'sustaining pedal' genoemd. Het haalt de dempers van de snaren als je toetsen indrukt en zorgt ervoor dat tonen doorklinken terwijl je de toetsen loslaat. Het linker pedaal zorgt ervoor dat de hamers verschuiven zodat de klank zachter wordt. De hamers van de piano verschuiven dichter naar de snaren of een beetje naar opzij.Hieronder zie je een afbeelding van een staande piano waarop de onderdelen staan aangegeven.

Eenvoudige akkoordschema's voor beginnende gitaristen

Geplaatst door: Marcoen V.
Als je gitaarles hebt leer je vaak akkoorden. Wat zijn akkoorden eigenlijk? Een akkoord is een harmonie van tonen die je op een muziekinstrument speelt. Deze speel je dan vaak tegelijk en zijn meestal 3 tonen, maar kunnen er ook meer zijn maar dat leer je vaak pas in een later stadium van de gitaarles. Hoe doe je dat? Op de gitaar zet je met de linkerhand (als je rechshandig bent) de juiste vingers op de juiste positie op de hals van de gitaar, en met de rechterhand sla je de snaren in één beweging met je duim of vinger. In deze blog worden een paar tips gegeven die je vast kunt uitproberen op je gitaar ter voorbereiding van je (eerste?) gitaarles. Open positie gitaarakkoorden Je hebt ook de zogenaamde ‘open positie akkoorden of ‘open akkoorden’. Dit zijn vaak een van de eerste akkoorden die je leert. Welke akkoorden dat zijn hangt af van de gitaardocent, maar deze akkoorden zijn de meest voorkomende akkoorden in het begin. Meestal leer je akkoorden die samen een basis vormen voor akkoordprogressies. Akkoordprogressies zijn opeenvolgingen van akkoorden. Het is dus goed om vast wat kennis op te doen zodat je weet waarom bepaalde akkoorden volgen op een ander akkoord. We beginnen met akkoorden in C en G majeur. Daarna zullen we je een paar veelgebruikte akkoordprogressies meegeven en variaties. Ook zullen we je uitleggen hoe je met die akkoorden kunt schuiven en je eigen muziek kunt schrijven voor de gitaar. Open positie akkoorden zijn akkoorden waarvoor je voornamelijk de open snaren en de eerste drie ‘frets’ van de gitaar nodig hebt. Een fret is een metalen stripje dat zich op de hals van een gitaar bevindt. Meestal zijn ze van een nikkel-, koper- en zinkhoudende legering gemaakt maar soms ook van roestvrijstaal. Zoals aangegeven, de open positie akkoorden zijn vaak de eerste akkoorden die beginnende gitaristen leren in de gitaarles. De open positie akkoorden kunnen geschikt zijn voor de toonsoorten C en G majeur. Hoe krijg ik geluid uit de gitaar? Voordat we verder gaan naar de echte progressies, willen we eerst even stilstaan bij hoe je het beste geluid krijgt uit de gitaar. Als je de hals van de gitaar vasthoudt, is het belangrijk dat je de gitaar vasthoudt zoals je ook een tennisbal vasthoudt. Je drukt de snaren in met je vingertoppen zonder je vingerkootje te buigen. Plaats je vinger op de plaats waar de zwarte bolletjes staan aangegeven met de vingers die er staan aangegeven (wijsvinger: 1, middelvinger: 2, ringvinger: 3, pink: 4). Het is normaal dat je soms minder wat geluid geluid krijgt uit sommige snaren. Oefening baart kunst, dus heb geduld. Wanneer je het langer doet zul je merken dat het steeds beter gaat. Daarna kun je eens verder kijken naar de volgende akkoorden. Akkoordprogressies De bedoeling van deze blog is om uit te leggen hoe de progressies zijn opgebouwd en wat de functies zijn binnen een bepaalde toonsoort, maar het is van belang dat je steeds weer probeert terug te kijken naar wat er aan het begin van de blog is geschreven.Hieronder geven we je een paar basis akkoordprogressies die je eens kunt spelen en misschien kom je wel met eigen variaties. Zo ben je optimaal voorbereid op je gitaarles. Je gitaardocent zal het alleen maar leuk vinden.1. C - Am - Dm - G 2. G - Em - Am - D 3. C - G - Am - F 4. G - D - Em - C Al deze akkoordprogressies zul je vast en zeker vaker hebben gehoord. Dat komt omdat ze vaak worden gebruikt in duizenden liedjes, zoals bij Adele, Maroon 5 en Justin Bieber. Je kunt dus heel veel kunt doen met dit soort akkoordschema’s. Als je deze akkoorden combineert met een melodie, ritme, vorm, dan kun je er eindeloos mee variëren! Leer nu gitaarspelen!

5 Tips voor docenten

Geplaatst door: Marcoen V.
Vind jij lesgeven ook spannend? Ook niet een klein beetje? Deze 5 tips in deze blog helpen jou misschien een beetje op weg met jouw lessen. 1. Heb geduld Geduld is misschien de belangrijkste tip die we mee kunnen geven. Sommige kinderen doen er eenmaal wat langer over om dingen te leren. Denk aan noten lezen, dat vinden sommige kinderen heel moeilijk en dan wil het kwartje alsmaar niet vallen. Dan kan het wel een half jaar duren voordat ze snappen wat een C is. Of ze weten niet hoe ze hun handen moeten houden bij het gitaar of klarinet spelen. Daar moet je als docent in je lessen rekening mee houden. Het kan dan knap lastig zijn om niet ongeduldig of boos te worden. Jij kon dat misschien al in 3 weken, maar jij had misschien meer aanleg en ging het allemaal wat sneller. In dat opzicht kun je je leerling niet vergelijken met jou als docent. Het is aan jou om geduldig te zijn en de leerling de kans te geven zich te ontwikkelen. 2. Lessen afstemmen op leerling De ene leerling vindt popmuziek leuk en wil graag liedjes van Adele, Justin Bieber of Michael Jackson spelen, de andere leerling vindt klassieke muziek leuk en wil Mozart of Chopin spelen. Of het zelf bedenken van liedjes in combinatie met zingen, dat vinden leerlingen vaak ook leuk om te doen. Als docent is het belangrijk dat je inspeelt op de behoefte van de leerling. Wat wil de leerling graag? Natuurlijk is het essentieel dat de leerling de basistechnieken leert, maar daarna moet je de leerling misschien toch wat vrijer laten. Het hoeft niet per se volgens de boekjes. Sommige docenten schrijven zelf liedjes voor hun leerlingen. Dat zijn dan vaak vergemakkelijkte bewerkingen van popliedjes. Het hangt helemaal van de leerling af. Luister dus vooral naar de wensen van de leerling. Dan kun je er echt voor zorgen dat leerlingen het leuk vinden bij jou en niet weggaan. 3. Speel voor Leerlingen die nog maar net les hebben weten nog niet hoe liedjes klinken. Het is vaak makkelijker voor ze om het te leren als ze het een keer hebben gehoord. Ergens in hun brein wordt het dan al opgeslagen. Dat maakt het oefenen thuis vaak iets makkelijker. 4. Doe spelletjes Als je als docent alleen maar theorie of liedjes uit het boekje voorschotelt aan de leerling wordt het al gauw een beetje saai. Ook dat ligt aan de leerling, maar als je al wat drukkere leerlingen hebt vervelen ze zich snel. Doe daarom leuke spelletjes met je instrument. Tijdens de pianoles kun je ze bijvoorbeeld vragen om een soort estafette te doen. Ze gaan op een klein afstandje staan van de piano, jij vraagt om een noot, je zegt “Klaar…? Ja!” De leerling rent naar de piano om de toets in te drukken en weer terug. Voor een wedstrijdje zijn leerlingen altijd wel te porren ;-) Of je gaat dieren of natuur imiteren op het instrument. Op deze manier krijgen ze ook wat abstracter inzicht. Voor- en naspelen vinden leerlingen ook vaak leuk. 5. Wees lekker jezelf Bovenal is het van belang dat je lekker jezelf kunt zijn. Als jij je op je gemak voelt, dan voelt de leerling zich ook op zijn of haar gemak! De leerling is degene die nog niks weet en onzeker is. Jij als docent moet daarboven staan zodat je de leerling op zijn of haar gemak kunt stellen en onzekerheid weg kunt nemen. Hopelijk heb je iets aan deze tips. In de volgende blogs worden nog meer tips gegeven dus houd de blogpagina in de gaten!